MITT OBJEKTIV

 
För ett drygt halvår sen gick mitt 50mm f/1,4 objektiv (det som jag iprincip alltid använder, speciellt till porträtt) sönder, fokuseringen slutade fungera både manuellt och automatiskt. Jag funderade ett tag om jag ville lämna in det för reparation eller om jag skulle köpa ett nytt då jag antog att det kunde bli ganska dyrt. När jag tillslut bestämde mig för att laga det åkte jag med det till audio video då jag hade varit och pratat med dom om vad de trodde att det skulle kosta. De skulle sen skicka iväg objektivet och från och med då är det deras ansvar tills det är i mina händer igen. Detta var den 18 maj och dom sa att det skulle ta ungefär tre till fyra veckor och igår var jag och hämtade hem det. FEM MÅNADER SENARE!!! Dom tog alltså fem hela månader på sig att laga ett objektiv som enligt de uppgifterna som jag fick endast skulle ta tre till fyra veckor! Jag hade varit i kontakt med audio video innan och frågat vart det har tagit vägen och när dom sen har försökt kontakta canon som skulle reparera det så fick dom inget svar eller att dom inte visste var det befann sig någonstans, ingen tog ansvar för objektivet alltså. Det visade sig igår att det har åkt genom halva Europa och ingen har kunnat ta sig tiden att försöka hitta det hos canon när audio video på min begäran har försökt få tag i dom. Anledningen till detta är tydligen att när garantin har gått ut har inte canon ansvar att ge den service som man annars skulle ha fått och man kan inte sätta krav på hur lång tid reparationen ska ta. Jag blir så irriterad på det för oavsett om garantin finns eller inte så ska dom kunna serva produkterna som dom säljer! Det är ju deras jobb och jag betalar för den här reparationen!! Även audio video tyckte att det beteende som canon har visat mot dom är oacceptabelt! Efter detta börjar jag till och med fundera på om jag ska byta kameramärke den dagen när jag köper ny kamera för om något händer med min nuvarande utrustning vill jag inte skicka iväg det till canon och betala för deras service, om man nu kan kalla detta för service... 
Publicerat i Vardag